- Tuotteen saapuessa asiakkaalle tulee sen olla asianmukaisessa myyntipakkauksessa, siisti, ehjä sekä tuotteen valmistajan määrittämän laatustandardien mukainen. Tuotteen valmistusviaksi ei voida katsoa mitään sellaista mikä ei poikkea näistä standardeista.
- Asiakkaan tulee säilyttää Huonekalukeidas.fi lähettämä tilausvahvistus ja lähete tuotteen tilaamisesta takuuehdon täyttämiseksi. Vaihtoehtoisesti tulee säilyttää liikkeestä saatu kauppakirja/lasku/kuitti.
- Huonekalukeidas antaa kaikille tuotteille vähintään kahden vuoden takuun tuotteen vastaanottopäivästä lukien. Takuu ei pidä sisällään tuotteen noutamista kuluttajalta mikäli kuluttaja ei ole erikseen maksanut toimituksesta. Mikäli tuotteen toimitus on tehty Huonekalukeitaan lukuun (ilmainen toimitus) tulee kuluttajan toimittaa takuun alainen tuote Huonekalukeitaalle tarkastukseen / korjaukseen. Tarvittaessa Huonekalukeidas toimittaa tuotteen edelleen tehtalle korjattavaksi. Tuotteiden lähettämisestä valmistajalle, noutamiseen asiakkaalta ja palauttamiseen asiakkaalle laskutetaan aina kulloinkin voimassa olevan rahtihinnaston mukainen maksu.
- Pidemmistä takuuajoista mainitaan kunkin pidemmän takuun omaavan tuotteen kohdalla erikseen. Tavarantoimittajat vastaavat tuotteidensa laadusta takuuaikana. Takuu on kuitenkin aina korjaustakuu valmistajalla, ei vaihtotakuu. Pidennetty takuu ei koskaan pidä sisällään tuotteiden rahtikustannuksia, vaan asiakas on velvollinen toimittamaan tuotteen myyntiliikkeeseen tai valmistajalle korjausta varten. Kuitenkin vuoden ajan vastuu kuljetuskustannuksista on Huonekalukeitaalla mikäli asiakas on erikseen maksanut tuotteen kotiintoimituksesta. Huonekalukeidas ei kuitenkaan vastaa tuotteiden pakkaamisesta- tai lähetyspaikkaan toimittamisesta koituvista kustannuksista vaan ainoastaan rahdista.
- Huomioithan että tuotteen todellinen värisävy voi poiketa hieman verkkokaupassa esitettävien tuotekuvien- sekä liikkeessä olevien mallipalojen väreistä.
- Tuotetakuu 2 vuotta, koskee ainoastaan valmistajan valmistus- tai materiaalivirheitä.
- Tuotetakuu ei korvaa asiakkaan toimesta tapahtuneita avaamis-, kokoamis- tai käyttövirheitä.
- Pintamateriaalien venyminen ja pehmusteiden pehmeneminen käytössä on tuotteen normaalia kulumista, eikä kuulu takuun piiriin.
- Tuotteen pakkauksia ei tule avata millään terävällä esiteellä, vaan pakkaus on avattava käsin pakkausteippausten kohdalta. Takuu ei kata asiakkaan pakkauksen vääräntyyppisestä avaamisesta johtuvia virheitä. Avatessa ei saa käyttää teräviä esineitä kuten saksia tai veistä.
- Asiakkaan vastuu ja velvollisuus on tarkistaa tuotepakkaus heti tuotetta vastaanottaessa, mikäli pakkauksessa havaitaan vaurioita tulee vaurio merkitä rahtikirjaan sekä valokuvata ja lähettää rahtikirjasta kopio ja sekä valokuvat Huonekalukeitaalle. Mikäli näin ei ole toimittu, asia käsitellään siten että asiakas on hyväksynyt tuotteen ja näin olleen mahdollisesta tapahtuneesta kuljetusvauriosta ei ole enää reklamaatio-oikeutta.
- Mikäli tuotteen yhteydessä ei ole erikseen kerrottu pidemmästä takuuajasta on takuu aika 2 vuotta alkaen tuotten vastaanottamisesta.
- Takuu ei kata vikoja jotka syntyvät tuotteen käyttötarkoituksesta poikkeavasta käytöstä. Esimerkiksi: Sänky on tarkoitettu nukkumiseen. Jos sängyn laidat ovat painuneet montulle istumisen johdosta, ei tämä kuulu takuuseen tai jos sängyn säleet ovat katkenneet esimerkiksi sen johdosta että sänkyyn on hypätty, ei ole kyseessä takuun piiriin kuuluva virhe.
- Moottorisänkyjen molempien päätyjen tulee olla laskettuna täysin vaaka-asentoon sänkyyn mentäessä ja siitä noustaessa. Tämän ohjeen laiminlyöminen voi johtaa moottorin halkeamiseen eikä tämä kuulu takuuseen.
- Sohvat ja lepotuolit ovat istumista varten. Niiden päälle ei saa nousta seisomaan eikä niillä saa hyppiä. Käsinojilla ei saa istua tai seistä vaan käsinoja on tarkoitettu käden lepuuttamista varten. Istuimet on mitoitettu siten että yhtä istuinta kohti saa istua vain yksi henkilö. Selkänojien päällä ei saa istua vaan ne ovat ainoastaan nojaamista varten.
- Ruokapöydän tuoleilla tai lepotuoleilla ei saa keikkua. Näin syntyneet vauriot eivät kuulu takuun piiriin.
- Mekanismisohvien ja tuolien mekanismit on tarkoitettu yhtä ihmistä varten kerrallaan. Mekanismia ei saa avata ja sulkea toistuvasti vaan sen oikeaoppinen käyttö on avata mekanismi ja sulkea se käytön loppuessa. Pyörivää ja keinuvaa mekanismia ei saa keinuttaa ääriasentoihin vauhdilla eikä tuolia saa pyörittää keskiönsä ympäri tavallista istuma-asennossa tapahtuvaa kääntymistä nopeammin.
- Ruokapöytien tai sohvapöytien päälle ei saa missään tilanteessa nousta seisomaan.
- Tekstiilien, nahkojen ja keinonahkapintojen puhdistamiseen saa käyttää vain niille tarkoitettuja puhdistusaineita. Pintoja ei koskaan saa hangata. Mikäli tarvitset tietoa jonkin tietyn tuotteen pinnan puhdistamisesta voit kysyä sitä asiakaspalvelustamme.
- Ulkokalusteet tulee suojata asianmukaisesti kun niitä ei käytetä. Ulkokalusteiden asianmukainen talvisäilytys tulee järjestää siten että ne ovat suojassa talvisään vaikutuksilta.
- Kaikista yllämainituista tyyppisistä vaurioista voidaan todeta onko vika syntynyt tuotteen vääräntyyppisestä käytöstä vai materiaalivirheestä.
- Takuu ei kata asiakkaan kokoamisvirheistä johtuvia vikoja. Tuotetta kootessa tulee aina noudattaa kokoamisohjetta.
Reklamaatiot
- Huonekalukeidas vastaa siitä, että asiakas saa tuotteen kotiinsa uutena ja sopimuksen mukaisena. Kuljetuksesta johtuneista paketin repeämisistä tai kolhiintuneista paketeista on ilmoitettava välittömästi reklamaatioon (), mikäli ne ovat aiheuttaneet tuotteelle vauriota.
- Reklamaatiokorjaukseen toimitettavien tuotteiden tulee olla asianmukaisesti pakattuja ja puhtaita. Likaisia tuotteita ei oteta hygienia- ja terveys syistä korjaukseen vaan palautetaan asiakkaalle sellaisenaan. Kaikkien pintojen tulee olla hyvin puhdistettuja. Tuotteissa ei saa olla likatahrjoa tai eläintenkarvoja. Tuotteissa ei myöskään saa olla orgaanista likaa: rasvaa, ruoantähteitä tai eritteitä. Mikäli tuotteen puhdistaminen joudutaan tekemään Huonekalukeitaan toimesta laskutetaan työstä 78€ sis. Alv 25,5% / alkavalta tunnilta.
- Jos tuotteessa kuluttajansuojalain mukaisen vuoden aikana tuotteen normaalissa ja asianmukaisessa käytössä ilmenee valmistusvirhe, katsotaan sen olleen tuotteessa jo ostohetkellä. Tällöin Huonekalukeidas vastaa tuotteen korjauttamisesta tai korvaavan tuotteen toimittamisesta asiakkaalle. Asiakkaan tulee ilmoittaa tuotteen viasta Huonekalukeitaan asiakaspalveluun välittömästi sen havaittuaan. Huonekalukeidas neuvoo asiakasta jatkotoimenpiteistä henkilökohtaisesti. Tuotteen valmistaja päättää vaihdetaanko vaiko korjataanko tuote.
- Reklamaatio korjauksien käsittelyaika vaihtelee tapauskohtaisesti. Lyhimmillään aikaa kuluu 1 – 4 viikkoa. Satunnaisissa tapauksissa aikaa voi kuitenkin kulua jopa 2 – 6 kuukautta. Tämä tulee ottaa huomioon tuotetta reklamoidessa. Huonekalukeidas ei ole velvollinen toimittamaan asiakkaalle korvaavaa tuotetta korjauksen ajaksi.
- Huonekalukeidas ei vastaa
1) Tuotteen väärinkäytöstä aiheutuneita vaurioista
2) Asiakkaan huolimattomuudesta ja ymmärtämättömyydestä johtuneista vaurioista esimerkiksi tuotteen kasaamiseen liittyvissä tapauksissa
3) Tuotteen normaalin käytön aiheuttamasta tuotteen kulumisesta, esimerkiksi patjan tai sohvan istuimen normaalista muotoutumisesta käytön aikana tai tuotteen lakkapinnan himmenemisestä tai naarmuuntumisesta käytön takia. Auringonvalon tai muun ulkoisen tekijän aiheutumista värimuutoksista.
4) Normaalista puulaadun käyttäytymisestä sellaisten tuotteiden kohdalla jotka on valmistettu puusta. Näiden tuotteiden reklamaatiot käsitellään aina tapauskohtaisesti. - Mikäli reklamaatiokorjaukseen toimitetussa tuotteessa havaitaan vaurio joka on syntynyt tuotteen vääränlaisesta käytöstä, veloitetaan korjaus vaurion osalta täysimääräisenä asiakkaalta.
- Mikäli vaurio todetaan tuotteen käytöstä johtuvaksi normaaliksi kulumiseksi, veloitetaan rahti ja tuotteen uudelleenpakkaus kustannukset asiakkaalta.
Muut ehdot ja vastuu
- Huonekalukeidas ei vastaa asiakkaan tekemistä mittausvirheistä, jolloin esimerkiksi kulmadivaanin osat eivät mahdu ulko-ovesta sisälle tai pitkät tuotteet eivät mahdu kääntymään eteisen kulmista. Huonekalukeidas ei vastaa myöskään edellä mainitusta johtuneista tilanteista, jolloin tuotetta on jouduttu säilyttämään sellaisessa tilassa, esimerkiksi ulkoilmassa, että tuotteesta on saattanut esimerkiksi kastumisen takia tulla myyntikelvoton,vaikka olisikin alkuperäisessä pakkauksessaan. Tällaisissa tapauksissa emme hyväksy tuotteen palauttamista, vaan lähetämme tuotteen takaisin asiakkaan kustannuksella.
- Tapaukset ja tilanteet, joista näissä sopimusehdoissa ei ole mainintaa, käsitellään Suomen lain ja kuluttajakaupasta säädettyjen lakien ja sääntöjen mukaan.